A EDUCAÇÃO MUSICAL COMO FATOR DE CONTRIBUIÇÃO PARA PERMANÊNCIA E ÊXITO ESCOLAR
DOI:
https://doi.org/10.26694/caedu.v6i1.5050Keywords:
Music Education, School, Permanence, SuccessAbstract
This study aims to understand how music education can contribute to school permanence and success. Music Education becomes important for the child, both for developing universal contents of musical culture and language, and for providing social interaction, developing critical thinking, creativity, pleasure in learning, improving self-esteem and other related skills. Several authors and music teaching projects found confirmed that music education contributes to the permanence and school success of basic education students. In addition to a theoretical review on the theme of the relevance of music education and school permanence and success, an opinion survey was also carried out with teachers who work in basic education. In the methodological structure of the research, a mixed approach was adopted. The questionnaire applied to the teachers, with objective questions and a subjective one, made it possible to obtain the respondents' opinion about their conceptions on the subject. The research showed that music in schools is considered as an element that contributes to the permanence of the student in the classroom and reduces school dropout, despite its devaluation as a discipline.
References
ANTÔNIO, Josely de M. Música e Inclusão Social: Projeto Teias de Cidadania e Educação Musical. In: XVII CONGRESSO DA ANPPOM, 17ª edição, 2007, São Paulo. Anais do XVII Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música, (Anais eletrônicos). São Paulo, 2007. pp.1-6. Disponível em:
https://anppom.org.br/anais/anaiscongresso_anppom_2007/educacao_musical/edmus_JMAntonio.pdf Acesso em janeiro de 2021.
ARANTES, Fernanda. A Diversidade, Equidade e Inclusão na Escola. São Paulo: Projeto Faz Sentido, 2018. Disponível em: http://fazsentido.org.br/wp-content/uploads/2018/12/ESTUDO_DIVERSIDADES_rev.pdf Acesso em janeiro de 2021.
SILVA FILHO, R. B.; ARAÚJO, R. M. DE L. Evasão e abandono escolar na educação básica no Brasil: fatores, causas e possíveis consequências. Educação Por Escrito, v. 8, n. 1, p. 35-48, 29 jun. 2017. DOI: https://doi.org/10.15448/2179-8435.2017.1.24527
BRASIL. Lei 4.024 de 1961. Diretrizes e Bases da Educação (LDB). Brasília, 1961.
______. Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1996.
______. Parâmetros Curriculares Nacionais: Arte. Ministério da Educação. Ministério da Educação e do Desporto. Ensino de quinta à oitava séries, 1998.
______. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ Acesso em janeiro de 2021.
BRASIL. Lei 11.769 de 18 de agosto de 2008. Altera a Lei n. 9394/96, para dispor sobre a obrigatoriedade do ensino de música na educação básica. Brasília: Presidência da República, 2008.
BRASIL. Lei nº 13.278, de 2 de maio de 2016. Altera o § 6º do art. 26 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que fixa as diretrizes e bases da educação nacional, referente ao ensino da arte. Diário Oficial da União, Brasília, 2016.
BEYER, Esther (org.). Ideias em educação musical. Porto Alegre: Mediação, 1999.
BEYER, Esther. A cognição musical na criança pré-escolar; perspectivas de mapeamento de etapas e processos. In: V ENCONTRO ANUAL DA ABEM, V SIMPÓSIO PARANAENSE DE EDUCAÇÃO MUSICAL. 5ª edição,1996, Londrina. Anais ... Londrina: ABEM, 1996. p.87-100.
BRÉSCIA, Vera Lúcia P. Educação Musical: bases psicológicas e ação preventiva. São Paulo: Átomo, 2003.
CAMPOS, Nilceia. O aspecto pedagógico das bandas e fanfarras escolares: o aprendizado musical e outros aprendizados. Revista da ABEM, v.16, n.19, 2008, p.103-111. Disponível em:
http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/264 Acesso em janeiro de 2021.
CNN-BRASIL. Pandemia aumenta evasão escolar, diz relatório do Unicef. São Paulo, 2019. Disponível em: https://www.cnnbrasil.com.br/nacional/pandemia-aumenta-evasao-escolar-diz-relatorio-do-unicef/ Acesso em janeiro de 2022.
COSTA, Cyrilo F. da; SANTOS, Ângela Carmem dos. A essencialidade da música para a educação em busca da alegria e do prazer de aprender. São Paulo, 2016. Disponível em: https://portal.fslf.edu.br/wp-content/uploads/2016/12/S31_Artigo1.pdf Acesso em janeiro de 2022.
DF. 500 mil alunos da rede pública terão aulas de música. Secretária de Estado de Cultura e Economia Criativa do Distrito Federal. Distrito Federal, 2018. Disponível em: https://www.cultura.df.gov.br/patrimonio-material-2/ Acesso em janeiro de 2022.
EI. Centro de Referência em Educação Integral. (Menu, conceito – O que é). Disponível em: https://educacaointegral.org.br/conceito/Acesso em fevereiro de 2022.
ESQUERDA DIÁRIO. A evasão escolar continua aumentando; mas a “culpa” é dos alunos e dos professores? Disponível em: https://www.esquerdadiario.com.br/Censo-Escolar-2018-a-evasao-escolar-continua-aumentando-mas-a-culpa-e-dos-alunos-e-dos-professores. Acesso em fevereiro de 2022.
FONTANA, Felipe. Técnicas de Pesquisa. In: MAZUCATO, Thiago (org.). Metodologia da pesquisa e do trabalho científico. Penápolis: FUNEPE, 2018.
FONTERRADA, Marisa T. de O. De tramas e fios: um ensaio sobre Música e Educação. São Paulo: Editora UNESP, 2008.
FREIRE, Inês da S. A música como promotora do bem-estar psicológico na adolescência. 2011. 234f. Dissertação de Mestrado. Universidade Lisboa. Lisboa/Portugal, 2011. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/handle/10451/4946 Acesso em janeiro de 2022.
GIL, Antônio C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5ª. ed. São Paulo: Atlas, 1999.
GOIÁS. Secretaria de Estado da Educação. Ciranda da Arte. Projeto Político Pedagógico Centro de Estudo e Pesquisa Ciranda da Arte. Goiânia, 2015. Disponível em: http://cirandadaarte.com.br/portal/wp-content/uploads/2015/01/PPP_2015.pdf Acesso em 14 de janeiro de 2021.
HENTSCHKE, Liane; OLIVEIRA, Alda. A educação musical no Brasil. In: HENTSCHKE, Liane (Org.). A educação musical em países de línguas neolatinas. Porto Alegre: Ed. Universitária/UFRGS, 2000. p. 47-64.
LOPES, Noêmia. Como combater o abandono e a evasão escolar. Revista Nova Escola, 2010. Disponível em: https://gestaoescolar.org.br/conteudo/644/como-combater-o-abandono-e-a-evasao-escolar Acesso em: 25 maio 2016.
OLIVEIRA, Roberto de. Ensino de música: é lei, mas ainda não “pegou”. UBC notícias. Publicado em 30/08/2018. Rio de Janeiro, 2018. Disponível em: http://www.ubc.org.br/publicacoes/noticia/10482/ensino-de-musica-e-lei-mas-ainda-nao-pegou Acesso em Janeiro de 2022.
QUEIROZ, Lucileide D. Um estudo sobre a evasão escolar: para se pensar na inclusão escolar. XV REUNIÃO ANUAL DA ANPED. 15ª edição, 2002, Caxambu. Anais.... Caxambu, ANPED, 2002. p.1-18. Disponível em: http://25reuniao.anped.org.br Acesso em Janeiro de 2022.
QUEIROZ, Luís Ricardo S. Música na escola: aspectos históricos da legislação nacional e perspectivas atuais a partir da Lei 11.769/2008. Revista da ABEM, v. 20, n. 29, pp.23-38, 2012.
REIS, Elisa M. et al. Enfrentamento da cultura do fracasso escolar: Reprovação, abandono e distorção idade-série. Unicef, Cenpec, São Paulo, 2021. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/media/12566/file/enfrentamento-da-cultura-do-fracasso-escolar.pdf Acesso em janeiro de 2022.
SOUZA, M; et al. Credibilidade e Efeitos da Música como Modalidade Terapêutica em Saúde. Revista Eletrônica de Enfermagem, v. 08, n. 03, p.398-403, 2006. Disponível em: http://www.fen.ufg.br/revista/revista8_3/v8n3a10.htm Acesso em janeiro de 2022.