A EDUCAÇÃO MUSICAL COMO FATOR DE CONTRIBUIÇÃO PARA PERMANÊNCIA E ÊXITO ESCOLAR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/caedu.v6i1.5050

Keywords:

Music Education, School, Permanence, Success

Abstract

This study aims to understand how music education can contribute to school permanence and success. Music Education becomes important for the child, both for developing universal contents of musical culture and language, and for providing social interaction, developing critical thinking, creativity, pleasure in learning, improving self-esteem and other related skills. Several authors and music teaching projects found confirmed that music education contributes to the permanence and school success of basic education students. In addition to a theoretical review on the theme of the relevance of music education and school permanence and success, an opinion survey was also carried out with teachers who work in basic education. In the methodological structure of the research, a mixed approach was adopted. The questionnaire applied to the teachers, with objective questions and a subjective one, made it possible to obtain the respondents' opinion about their conceptions on the subject. The research showed that music in schools is considered as an element that contributes to the permanence of the student in the classroom and reduces school dropout, despite its devaluation as a discipline.

Author Biographies

Eliton Perpetuo Rosa Pereira, Instituto de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás - IFG

Doctor in Education from the University of Santiago de Compostela (USC-Spain). Degree and Master in Music from the School of Music and Performing Arts (EMAC-UFG). Specialist in Technologies in Education (PUC-RJ). At the Institute of Education, Science and Technology of Goiás (IFG) he works in the Degree in Music and the Master in Arts. He has experience in Music Education, Choir Singing and Teacher Training. He coordinates the 'MOUSIKÊ - Goiano Interinstitutional Group for Research in Music Education'.

Andréia Aparecida Silva de Pádua, Instituto Federal Goiano - IFG

Mestra em Desenvolvimento e Planejamento Territorial/Economia PUC/GO (2006 a 2008). Pós - Graduação em Docência Universitária PUC/GO (2006). Graduada em Ciências Econômicas PUC/GO (2003). Graduação em Música/Licenciatura IFG (2022). Conservatório de Música CLA - Instrumentos: piano, órgão, teclado, viola de arco, violão popular. Docente Universitária - Economia e afins. Docente na Escola de Música. Participação na Orquestra de Corda-Viola EMAC/UFG e Orquestra CCB-Órgão. Projeto Social Tocar em Hospitais - Darpe/CCB. Pesquisadora Faculdade Alfa/ MOC/ Harvard. Publicações/Capítulos de livros: 1- Meio Ambiente Direitos e Educação Ambiental; 2 - A Questão das Relações Étnico Raciais; 3 - Análise Competitiva dos Clusters Sob a Ótica do Modelo Diamante de M. Porter; 4 - Poemas Publicados.

Cristiano Aparecido da Costa, Instituto Federal de Goiás

Pós-doutorado e Doutorado em Educação (FE - UFG). Mestre em Música/Educação Musical (EMAC - UFG). Especialista em Música Brasileira (EMAC - UFG) e Docência Universitária (Fago). Possui graduação em Educação Artística/habilitação em Música (EMAC/UFG). Integrante (pesquisador) do Núcleo de Estudos em Educação, Violência, Infância, Diversidade e Arte (NEVIDA/UFG) e do Grupo Interinstitucional Goiano de Pesquisa em Educação Musical (MOUSIKÊ/IFG). Docente de Nível Médio e Nível Superior na área de Educação Musical no Instituto Federal de Goiás. Docente e orientador no programa de Pós-graduação stricto sensu em Artes (Prof-Artes) do IFG. Pesquisa na área de Ensino-aprendizagem em Música, Educação Musical, Educação Estética e Indústria Cultural.

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Published

2024-04-30

How to Cite

PEREIRA, Eliton Perpetuo Rosa; PÁDUA, Andréia Aparecida Silva de; COSTA, Cristiano Aparecido da. A EDUCAÇÃO MUSICAL COMO FATOR DE CONTRIBUIÇÃO PARA PERMANÊNCIA E ÊXITO ESCOLAR. CAMINHOS DA EDUCAÇÃO diálogos culturas e diversidades, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 01–17, 2024. DOI: 10.26694/caedu.v6i1.5050. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/cedsd/article/view/5050. Acesso em: 5 jul. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS