Medicalization of Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/caedu.v5i3.4752

Keywords:

Medicalization, Psychoanalysis, Education, ADHD, Diagnosis

Abstract

This article aims to discuss the medicalization of education based on the increasing number of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) diagnoses nowadays. For this reflection, we used psychoanalysis as an epistemological basis, proposing a shift in the way of looking at children who present different behaviors than expected by the family and the school. The method used was netnography, and reports were collected and analyzed from a Facebook group for people with ADHD and people responsible for children/teenagers with this diagnosis. Based on these reports, the research concluded that the diagnosis ends up erasing differences, normalizing the child's body to predetermined social conditions.

Author Biographies

Amanda Carolina Pereira, Universidade Estadual de Campinas

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Campinas(2021). Atualmente é Professor do Colégio Objetivo Americana. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino-Aprendizagem.

Lilian Cristine Ribeiro Nascimento, Universidade Estadual de Campinas

Graduada em Fonoaudiologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1987), mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2002) e doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2007), pos-doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (Laboratório de estudos e pesquisas psicanalíticas e educacionais sobre a infância). Atualmente é professora associada I (Livre docente) da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas e Coordenadora Associada do curso de Pedagogia de Faculdade de Educação da UNICAMP, além de ser membro do grupo de pesquisa do CNPq: Linguagem na Diferença. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em educação de surdos, atuando principalmente nos temas: educação de surdos, tecnologias digitais na educação de surdos, ensino de português como segunda língua, psicanálise e educação. 

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Published

2023-12-18

How to Cite

PEREIRA, Amanda Carolina; NASCIMENTO, Lilian Cristine Ribeiro. Medicalization of Education. CAMINHOS DA EDUCAÇÃO diálogos culturas e diversidades, [S. l.], v. 5, n. 3, p. 01–16, 2023. DOI: 10.26694/caedu.v5i3.4752. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/cedsd/article/view/4752. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS