Success is being someone in life: Kethinking Youth, racismo, and school success.

Kethinking Youth, racismo, and school success.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/caedu.v5i2.4693

Keywords:

Youth, racism, school success.

Abstract

The present work to present and discuss the results of a research, which had as it general objective to understand how the successful trajectories of black high school students from a state school located in the city of Petrópolis are constituted, considering the articulation between capitals ( cultural, social and economic). The research was carried out through a participant observation that included rounds of conversations and recorded interviews with students, teachers, and other employees of the Institution. As a theoretical reference, we rely on Bourdieu, in understanding the articulation between capitals; in Lahire in the discussion of academic success in the popular classes; and in Gonçalves e Silva, among other authors who discuss racial issues, racism and black youth. In this article we seek to bring the perspective of success of students, teachers and school. It was possible to perceive that for the school institution, success is linked to grades and results, for students and their families, completing high school without interruption can often be considered a way of success and improvement in quality of life.

Author Biographies

Gerusa Faria Rodrigues, Universidade Católica de Petrópolis - UCP

Doutora em Educação pela Universidade Católica de Petrópolis (UCP). Professora no curso de Pedagogia na Universidade Católica de Petrópolis (UCP), Petrópolis, Rio de Janeiro.

Débora Breder, Universidade Católica de Petrópolis- UCP

Doutora em Antropologia pela Universidade Federal Fluminense (2008), com estágio doutoral na École des Hautes Études en Sciences Sociales, Paris (2006). Mestre em Antropologia pela Universidade Federal Fluminense (2003) e Bacharel em Comunicação Social, habilitação Cinema, pela Universidade Federal Fluminense (2000). Formada em Cinema pela Escuela Internacional de Cine,Televisión y Video de San António de Los Baños, Cuba (1992). Foi Professora Visitante junto ao Departamento de Sociologia e Antropologia da Universidade Federal de Minas Gerais (2013), onde realizou pós-doutorado (2012), e atualmente é Professora Adjunta da Universidade Católica de Petrópolis, integrando o Programa de Pós Graduação em Educação. É coordenadora do Grupo de Estudos em Educação, Cultura e Contemporaneidade (GRECCA/UCP). Tem experiência nas áreas de Antropologia e Educação, com ênfase em Antropologia do Cinema, Relações de Gênero, Educação e Comunicação, atuando principalmente nos seguintes temas: cinema e audiovisual, corpo, marcadores sociais da diferença, educação. 

References

ADICHIE, C. N. Para educar crianças feministas: um manifesto. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

BOURDIEU, P. A economia das trocas simbólicas. 5 ed. São Paulo: Perspectiva, 1998.

BOURDIEU, P. O capital social- notas provisórias. In: CATANI, A. NOGUEIRA, M. A. (org.). 2007.

CORROCHANO, M. C. Jovens no Ensino Médio: Qual o lugar do trabalho? In: DAYRELL, J. CARRANO, P. MAIA, C. L. (Orgs.). Juventude e Ensino Médio: Sujeitos e currículos em diálogo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014, p. 101- 134.

GONÇALVES E SILVA, P. B. Crianças negras entre a assimilação e a negritude. Revista Eletrônica de Educação. v.9, n. 2, p. 161- 187, 2015.

LAHIRE, B. Sucesso Escolar nos Meios Populares, as razões do improvável. São Paulo: Ática, 2008.

LOUZANO, P. Fracasso escolar: evolução das oportunidades educacionais de estudantes de diferentes grupos. Cadernos Cenpec. São Paulo. V.3, n. 1, p. 111- 133, jun. 2013.

MARCELINO, S. R.S. Racismo e (in)sucesso escolar: percepções e vivências escolares de adolescentes dos anos finais do ensino fundamental II. Tese de doutorado- Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Departamento de Educação, 2019.

OLIVEIRA, R. Juventude negra e Ensino Médio: Uma discussão para a agenda das políticas afirmativas. Revista E- Curriculum, São Paulo, PUC, 2015, v.13, nº 2, p. 309 a 330.

PATTO, M. H. S. A produção do fracasso escolar: Histórias de submissão e rebeldia. 4ª ed. Revisada e aumentada- São Paulo- Intermeios, 2015.

PIOTTO, D; NOGUEIRA, M. A. Um balanço do conceito de capital cultural: contribuições para a pesquisa em educação. Educação e Pesquisa, v. 47, p. 1-35, 2021.

RODRIGUES, G. F. “ESTRANHOU O QUÊ? PRETO PODE TER O MESMO QUE VOCÊ”: Um estudo sobre trajetórias escolares de estudantes negras e negros do Ensino médio de um Colégio da rede estadual em Petrópolis/RJ. 2022. (Tese de Doutorado) – Universidade Católica de Petrópolis, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação, Petrópolis, 2022.

SILVA, S. M. da; CANDAU, V.M. F. A criança negra no cotidiano escolar. Rio de Janeiro 2009. 161. Dissertação de mestrado – Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro.

SILVA et al. De como a escola participa da exclusão social: trajetória de reprovação das crianças negras. In: ABRAMOWICZ, A. & MOLL, J. (orgs.) Para além do fracasso escolar. Campinas, SP: Papirus, 1997. p. 27- 46.

SOARES, K. da S.; BACZINSKI, A. V. de M. A meritocracia na educação escolar brasileira. Temas e Matizes. [ S. I.], v. 12, n. 22, p. 36- 50, 2018.

Published

2023-10-26

How to Cite

RODRIGUES, Gerusa Faria; BREDER, Débora. Success is being someone in life: Kethinking Youth, racismo, and school success.: Kethinking Youth, racismo, and school success. CAMINHOS DA EDUCAÇÃO diálogos culturas e diversidades, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 01–16, 2023. DOI: 10.26694/caedu.v5i2.4693. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/cedsd/article/view/4693. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS