IDENTIDADE, MOTIVAÇÃO E AUTONOMIA NA RESIDÊNCIA DOCENTE EM LÍNGUA ESTRANGEIRA/ADICIONAL: REFLETINDO SOBRE DISCURSOS E PRÁTICAS DO "SER PROFESSOR DE INGLÊS" EM ESCOLA PÚBLICA
DOI:
https://doi.org/10.26694/caedu.v5i3.4638Keywords:
Escola Pública, Formação docente, Formação Contínua de ProfessoresAbstract
This article undertakes a critical-reflexive analysis on the teaching identity, the motivational factor and the construction of the autonomy of the English teacher in a public school based on the reports of the students-teachers from the course Pós-Graduação Lato Sensu Residência Docente para Formação de Educadores da Educação Básica do Centro Pedagógico da Universidade Federal de Minas Gerais. Starting from the hypothesis that autonomous and motivated teachers contribute more significantly to the student education process equally imbued with motivation and autonomy in the process of teaching and learning the English language. Thus, based on the reports of these teachers, educators from Rede Municipal de Belo Horizonte, we seek to recognize elements that take a significant and relevant look on the identity, motivation and autonomy of teachers before moments of continuing education and teaching practice. These elements were collected from the memorialistic reflection on the formative path, the planning and elaboration of Projeto de Ação and the observation of the challenging trajectory of developing the profile of teacher-researcher in the field of Teaching English for children and adolescents in public schools.
References
BAMBIRRA, M. R. A. Desenvolvendo a autonomia pelas trilhas da motivação, autoestima e identidade: uma experiência reflexiva. Tese de Doutorado. Orientação MICCOLI, L. Belo Horizonte: UFMG, 2009.
BOSI, E. Memória e Sociedade - Lembranças de Velhos. São Paulo: EDUSP, 1995.
CUNHA, A.; MICCOLI, L. (Orgs.). Faça a diferença: ensinar línguas estrangeiras na Educação Básica. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.
CAPES. Diretoria de Formação de Professores da Educação Básica. CAPES: Uma síntese sobre Programas de Formação de Professores da Educação Básica. Brasília, 2013.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia - saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
MICCOLI, L. Ensino e Aprendizagem de Inglês: Experiência Desafios e Possibilidades. Belo Horizonte: Editora Pontes, 2010.
MOURA, D. G.; BARBOSA, E. F. Trabalhando com projetos: planejamento e gestão de projetos educacionais. Petrópolis, (RJ): Vozes, 2006.
NÓVOA, A. O regresso dos professores. In: Conferência desenvolvimento profissional de professores para a qualidade e para a equidade da aprendizagem ao longo da vida. Lisboa, 2007. Disponível em: <https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/687/1/21238_rp_antonio_novoa.pdf>.
Acesso em 24/02/2020.
PEREIRA, J. S. Apontamentos sobre Memoriais de Percurso. In: Curso Produção de Materiais Didáticos para a diversidade: patrimônio e práticas de memória numa perspectiva interdisciplinar. UFMG: UAB, 2010.
ROMANOWSKI, J.P. Formação e profissionalização docente. 4a Ed. Curitiba: Editora Ibpex, 2010.
SANTOS, H. Roteiro para Elaboração de Projetos de Ação/Intervenção. Academia.Edu, 2020. Disponível em: <https://www.academia.edu/4277732/ROTEIRO_v._2.pdf>.
Acesso em 24/02/2020.
THIOLLENT , M. Metodologia da Pesquisa-Ação. São Paulo, Cortez, 1992.
TRIPP, David. “Pesquisa-ação: uma introdução metodológica.” In: Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p.443-466, 2005.
USHIODA, E. Motivation as a socially mediated process. In: LITTLE, D.; RIDLEY, J.; USHIODA, E. Learner autonomy in the foreign language classroom: teacher, learner, curriculum and assessment. Dublin: Authentik, 2003. p. 90-102.
USHIODA, E.; DÖRNYEI, Z. Motivation, language Identities and the L2 self: a theoretical overview. In: DÖRNYEI, Z.; USHIODA, E. (eds.). Motivation, language identity and the L2 self. Bristol, UK: Multilingual Matters, 2009. p. 1-8.