O USO DE MAPAS CONCEITUAIS NUMA ABORDAGEM SOCIOINTERACIONISTA NO ENSINO DE FÍSICA
DOI:
https://doi.org/10.26694/caedu.v5i3.4611Keywords:
Abordagem socioconstrutivista, Avaliação formativa, Ensino de Física, Mapas ConceituaisAbstract
This study aimed to assist high school Physics teachers in the SESI-SP EDUCATION SYSTEM by incorporating Concept Maps (CM) into their classes, following a socio-constructivist approach. Four teachers from different cities in the Oeste Paulista region participated in the project. They received training in on-site workshops, using the Cmap Tools software, with collaboration from the pedagogical technical analyst. The CM created by the students was used as a tool for formative assessment and to reinforce important concepts. Ausubel's cognitive approach served as the foundation for integrating CM into the teaching-learning process. The study sought to contribute to content organization and differentiated student assessment, providing support to pedagogical work, and promoting more meaningful learning.
References
Ausubel, D.P. Educational psychology: A cognitive view. Nova York: Rinehart and Winston Inc, 1968.
Ausubel, D.P.; Novak, J.; Hanesian, H. Psicologia Educacional. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.
Ausubel, D.P. Teoria e método em psicologia. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
Freire, P. Pedagogia do oprimido. 48ª reimpr. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
Galvão, I., Wallon, H. Uma concepção dialética do desenvolvimento infantil. Petrópolis, RJ. Editora Vozes, 1995.
Moreira, M. A. MC e aprendizagem significativa. São Paulo: Centauro, 2010.
Lüdke, M., André, M. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
Marfan, M.A., Resenhas, Em Aberto, Brasília, n. 31, 1986, http://www.rbep.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/viewFile/2237/1505, acessado em março de 2015.
Moreira, M. A. Teorias de aprendizagem. 2. Ed. São Paulo: E.P.U., 2014.
Moreira, M.A., Aprendizagem significativa: da visão clássica à visão crítica. Conferência de encerramento do V Encontro Internacional sobre Aprendizagem Significativa, Madrid, Espanha, setembro de 2006;
Moreira M. A.; Buokweitz, B. Mapas Conceituais. São Paulo, Editora Moreira, 1982.
Moreira, M.A; Masini, E.F.S. Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982.
Novak, J.D. e Gowin, D.B. Aprender a aprender. Lisboa: Plátano Edições Técnicas. Tradução de Lerning how to learn. 1984.
Peña, A.O. et al. MC: uma técnica para aprender. São Paulo: Loyola, 2005.
Santos, C.A. – “Aplicação da análise multidimensional e da análise de agrupamentos hierárquicos ao mapeamento cognitivo de conceitos físicos.” Dissertação de mestrado não-publicada. Porto Alegre, Instituto de Física da UFRGS, 1978.
Santos F.T. Educar para crescer. Disponível em: <http://educarparacrescer.abril.com.br /aprendizagem/henri-wallon-307886.shtml> Acesso em jul. 2023.
SESI. Referencial Curricular: Ensino Fundamental. São Paulo: SESI-SP Editora, 2015.
Tavares, R. Construindo mapas conceituais. Ciência & Cognição, [S.l.}, v. 12, p. 72-85, dez. 2007. Disponível em. Acesso em fev. 2014
Vygotsky, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984, 1988.