Do ingresso na profissão professor: desvelando a razão da opção do bacharel em Direito pela docência no Ensino Superior
DOI:
https://doi.org/10.26694/caedu.v5i2.4606Keywords:
Bachelor in Law; Option for teaching; University education.Abstract
With the objective of revealing the reason for the choice of teaching for law graduates who work in higher education, referenced in research with a descriptive qualitative approach in the area of education, a narrative research was developed, using the training memorial with three professors of the Law Course of a public institution of higher education, based on the comprehensive-interpretative data analysis, anchored in Souza (2014). The data reveal that the Monitoring Programs and the Institutional Program of Scientific Initiation bring higher education students from baccalaureate courses closer to teaching, through closer contact with the various practices of professors (teaching, research, extension and management academic). There are those who show an interest in teaching, through contact with inspiring teachers, leading them to perceive teaching in higher education as a possibility for a professional career. Others are referred to teaching due to personal characteristics such as a taste for reading or knowledge. It was concluded that there are several paths that lead graduates to teaching, as can be seen in the data produced on the object of study, thus taking the initial step towards building a teaching career in higher education
References
BRASIL. Lei nº 9.394/1996, de 17 de dezembro de 1996. Brasília: MEC, 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf. Acesso em: 02 fev. 2023.
BRASIL. Lei nº 5.528/1968, de 12 de novembro de 1968. Autoriza o poder executivo a instituir a Universidade Federal do Piauí e dá outras providências. Brasília: Planalto, 1968. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/1950-1969/l5528.htm#:~:text=LEI%20N%C2%BA%205.528%2C%20DE%2012%20DE%20NOVEMBRO%20DE%201968.&text=Art.,o%20Conselho%20Federal%20de%20Educa%C3%A7%C3%A3o. Acesso em: Acesso em: 02 fev. 2023.
BRASIL. Resolução nº 5, de 17 de dezembro de 2018. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Direito. Brasília: CNE/CES, 2018. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_RES_CNECESN52018.pdf?query=270/2001-CEE/MS. Acesso em: 20 fev. 2023.
GARCÍA, M. C. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.
HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, A. (org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1995. p. 31-61.
IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. Tradução Silvana Cobucci Leite. São Paulo: Cortez, 2011.
MASETTO, M. T. Docência na universidade. Campinas: Papirus, 2001.
MASETTO, M. T. O professor na hora da verdade: a prática docente no ensino superior. São Paulo: Avercamp, 2010.
PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. G. C. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, 2014.
PONTE, J. P. Formação contínua: políticas, concepções e práticas. Aprender, v. 16, p. 11-16, 1994. Disponível em: https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/13727/2/1. Acesso em 20 dez. 2022.
RAMALHO, B. L.; NUÑEZ, I. B.; GAUTHIER, C. Formar o professor, profissionalizar o ensino. Porto Alegre: Sulina, 2004.
SOUZA, E. C. O conhecimento de si: narrativas do itinerário escolar e formação de professores. 2004, 344 f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador. 2004. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/10267. Acesso em: 10 dez. 2022.
UFPI. Projeto Pedagógico do Curso de Bacharelado em Direito. Teresina: UFPI, 2014.
SOUSA, V. B. de; MEDEIROS, M. G-L. A ergonomia e o trabalho docente. Revista Caminhos da Educação: diálogos, culturas e diversidades. Teresina (PI), v. 4, n. 3, p. 01-14, 2022, https://doi.org/10.26694/caedu.v4i3.2927.
VASCONCELOS, M. I. C. A formação do professor do ensino superior. São Paulo: Pioneira, 2000.
VEIGA, I. P. A. Alternativas pedagógicas para a formação do professor da educação superior. In: VEIGA, I. P.; VIANA, C. M. Q. Q. Docentes para a educação superior: processos formativos. Campinas: Papirus, 2012. p. 13-27.
VEIGA, I. P. A. Docência: formação, identidade profissional e inovações didáticas. In: SILVA, A. M. M. et al. Educação formal e não formal, processos formativos e saberes pedagógicos: desafios para a Inclusão Social. Recife: ENDIPE, p. 467-484, 2006.
VEIGA, I. P. A.; VIANA, C. M. Q. Q. Apresentação. In: VEIGA, I. P. A.; VIANA, C. M. Q. Q. Docentes para a educação superior: processos formativos. Campinas: Papirus, 2012. p. 7-10.