Inclusive education in the context of the Initial teachers training: reflections

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/caedu.v5i2.4554

Keywords:

Curriculum, Special education, Initial Teacher’s training, Inclusion, Knowledge

Abstract

This paper is a result from a doctoral thesis that investigated the constitution of knowledge and inclusive practices in the context of initial teacher training. The research was carried out with fourteen students of the Pedagogy from a public university in the state of Ceará. This writing, specifically, aims at analyzing the academic profile of undergraduates regarding their participation in curricular and extracurricular activities about special education, diversity and inclusion, and the scientific and political knowledge on the subject at issue. It is a collaborative action-research whose contributions consist of the possibility of actively and consciously involving researchers, professors and undergraduates in the investigation process. The data analyzed in this article are the result of a questionnaire carried out during the first stage of the research, which responded to the need to diagnose the investigated problem. In the questionnaire, all participants stated that they had already attended at least one discipline in the area, and eight declared that they had already participated in events or mini-courses on special education and inclusion. However, the results demonstrated omissions and inaccuracies in the responses of undergraduates regarding the theoretical and legal bases for the inclusion of students with disabilities, which may be indicative of shortcomings in the process of cognitive appropriation of such information.

Author Biographies

Disneylândia Maria Ribeiro, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN

É Professora do Departamento de Educação e do Programa de Pós-graduação em Ensino do CAPF/UERN; Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará. Mestra em Educação pela Universidade Federal do Pernambuco; Especialista em Educação, na área de Formação do Educador pelo CAPF/UERN (2007), Graduada em Pedagogia (2003) pelo CAPF/UERN. Atuou como professora da Educação Básica no período de 2006 a 2010, principalmente nos anos iniciais do Ensino Fundamental. É líder do Núcleo de Estudos em Educação (NEEd). Membro-colaboradora do "Grupo de Pesquisa Pró-Inclusão: Pesquisa e Estudos sobre Educação Inclusiva, Práticas Pedagógicas e Formação de Professores". Pesquisadora da Associação Internacional de Inclusão, Interculturalidade e Inovação Pedagógica - AIIIIPe. Tem interesse de pesquisa em Educação Inclusiva, Educação Especial e Atendimento Educacional Especializado, Saberes e Formação Docente

Francisca Geny Lustosa, Universidade Federal do Ceará - UFC

Professora da Faculdade de Educação Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza – CE – Brasil. (DEE/FACED) e do Programa de Pós-Graduação em Educação. Coordenadora do Grupo Pró-Inclusão: Pesquisa e Estudos sobre Educação Inclusiva, Práticas Pedagógicas e Formação de Professores (site: www.proinclusao.ufc.br; Ig: @proinclusao_ufc). Pesquisadora-membro do Observatório Internacional de Inclusão, Interculturalidade e Inovação Pedagógica (OIIIIPe). Membro da Comissão de Direitos Humanos do Estado do Ceará e da Comissão de Direitos Humanos.

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Published

2023-10-26

How to Cite

RIBEIRO, Disneylândia Maria; LUSTOSA, Francisca Geny. Inclusive education in the context of the Initial teachers training: reflections. CAMINHOS DA EDUCAÇÃO diálogos culturas e diversidades, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 01–13, 2023. DOI: 10.26694/caedu.v5i2.4554. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/cedsd/article/view/4554. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS