Reflexões sobre a didática do violão na licenciatura em música com base na aprendizagem musical compartilhada: princípios e práticas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/caedu.v5i1.4245

Keywords:

Didática do Violão, Aprendizagem Musical Compartilhada;, Práticas

Abstract

This article presents reflections on guitar teaching in the context of a degree in music based on the principles of Shared Musical Learning (OLIVEIRA, 2017). After a brief contextualization on the character of instrumental guitar practice in the Degree in Music at the Federal University of Ceará on the Campus of Sobral, I present the principles of Shared Musical Learning. Then, I present a report on some guitar teaching practices, namely: Roda of Music, Roda of Improvisation, teaching to study and managing stage nervousness. Finally, I highlight the importance of reflecting and explaining the pedagogical principles adopted in guitar teaching, especially considering the current Brazilian context.

Author Biography

Marcelo Mateus de Oliveira, Universidade Federal do Ceará - UFC

Doutor e Mestre em Educação (com foco de Educação Musical) e graduado em Educação Musical pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Atualmente é Professor Adjunto III da Universidade Federal do Ceará atuando no curso de Licenciatura em Música do Campus de Sobral nas áreas de Prática Instrumental (Violão) e Educação Musical. Coordenador do Projeto de Extensão "Música na Escola". Atualmente cursa o Pós-Doutorado no Programa de Pós-Graduação em Música da Universidade Federal da Bahia sob supervisão da profa. Cristina Tourinho e prof. Mário Ulloa desde o mês de agosto de 2022.

References

BENVENUTO, João Emanuel Ancelmo. Estágio curricular e formação do habitus docente em educação musical. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação. Fortaleza, 2012.

BRITO, Teca Alencar de. Koellreutter educador: O humano como objetivo da educação musical. São Paulo: Petrópolis, 2001.

CAZES, Henrique. Choro: do quintal ao municipal. São Paulo: Ed. 34, 1998.

CHEDIAK, Almir. Dorival Caymmi Songbook. Rio de Janeiro: Editora Lumiar, s/d.

LARA FILHO, I. G.; SILVA, G. T. da; FREIRE, R. D. Análise do contexto da Roda de Choro. Per Musi, Belo Horizonte, n. 23, p.148-161, 2011.

MORAES, Roque. Análise Textual Discursiva. Ijuí: Ed. Unijuí, 2007.

Published

2023-04-30

How to Cite

OLIVEIRA, Marcelo Mateus de. Reflexões sobre a didática do violão na licenciatura em música com base na aprendizagem musical compartilhada: princípios e práticas . CAMINHOS DA EDUCAÇÃO diálogos culturas e diversidades, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 01–15, 2023. DOI: 10.26694/caedu.v5i1.4245. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/cedsd/article/view/4245. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ TEMÁTICO