Reflexões sobre a didática do violão na licenciatura em música com base na aprendizagem musical compartilhada: princípios e práticas
DOI:
https://doi.org/10.26694/caedu.v5i1.4245Keywords:
Didática do Violão, Aprendizagem Musical Compartilhada;, PráticasAbstract
This article presents reflections on guitar teaching in the context of a degree in music based on the principles of Shared Musical Learning (OLIVEIRA, 2017). After a brief contextualization on the character of instrumental guitar practice in the Degree in Music at the Federal University of Ceará on the Campus of Sobral, I present the principles of Shared Musical Learning. Then, I present a report on some guitar teaching practices, namely: Roda of Music, Roda of Improvisation, teaching to study and managing stage nervousness. Finally, I highlight the importance of reflecting and explaining the pedagogical principles adopted in guitar teaching, especially considering the current Brazilian context.
References
BENVENUTO, João Emanuel Ancelmo. Estágio curricular e formação do habitus docente em educação musical. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação. Fortaleza, 2012.
BRITO, Teca Alencar de. Koellreutter educador: O humano como objetivo da educação musical. São Paulo: Petrópolis, 2001.
CAZES, Henrique. Choro: do quintal ao municipal. São Paulo: Ed. 34, 1998.
CHEDIAK, Almir. Dorival Caymmi Songbook. Rio de Janeiro: Editora Lumiar, s/d.
LARA FILHO, I. G.; SILVA, G. T. da; FREIRE, R. D. Análise do contexto da Roda de Choro. Per Musi, Belo Horizonte, n. 23, p.148-161, 2011.
MORAES, Roque. Análise Textual Discursiva. Ijuí: Ed. Unijuí, 2007.