Modalidades de educação: um diálogo com Maria da Glória Gohn, a partir da perspectiva da educação informal

Authors

  • Lúcio Enrico Vieira Attia Universidade Federal de Pernambuco -UFPE

DOI:

https://doi.org/10.26694/caedu.v4i3.3016

Keywords:

Modalidades da Educação, Maria da Glória Gohn, Educação Informal, Festas Populares, Encontro de Bois de Olinda

Abstract

Since the 1990s, researcher Maria da Glória Gohn has been dedicated to developing studies on Education, which she systematizes into three modalities: Formal, Non-Formal and Informal Education, focusing her efforts, above all, on Non-Formal Education. In the research that I develop in the doctorate, I seek to build a concept/methodology, which I have provisionally called Pedagogy of the Party, in order to think about popular festivals, in the context of Informal Education, as a field of education studies. Thus, the question in this text is: would the constitutive elements of the categorization elaborated by the author be adequate to systematize knowledge based on Informal Education? In this sense, the writing of this article aims to develop a reflection on the modalities of education - from the perspective of Informal Education, dialoguing with the production of the main Brazilian scholar on the subject. The document was prepared using as a methodology the analysis of the researcher's bibliographic production in chronological order of the publication of her texts in the last two decades. It starts from the oldest to the most recent, in order to be able to glimpse, in addition to its delimitation of educational modalities, the process of elaboration and deepening of its production over time. As a result, the proposal presented, when starting its reflection from another point of view, even if still in its initial contacts, suggests the displacement of some of the author's propositions, at the same time that it experiences the displacement of the conception of its own argument, in search for a greater correlation [and understanding] between the modalities of education, especially Informal Education and popular festivals.

References

ARIES, Philippe. História social da criança e da família. Tradução Dora Flaksman. 2ª edição. Rio de Janeiro, Zahar. 1981. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5525040/mod_resource/content/2/ARI%C3%88S.%20Hist%C3%B3ria%20social%20da%20crian%C3%A7a%20e%20da%20fam%C3%ADlia_text.pdf Acesso em 10 de junho de 2013.

ATTIA, Lúcio Enrico Vieira. Encontro de Bois de Olinda “a festa na Quarta de Cinzas é na casa de Dona Dá!” Ponto de convergência para múltiplas “culturas viajantes”. Dissertação de Mestrado em Cultura e Territorialidades, UFF. Niterói, 2015. 218 p. Disponível em: https://www.academia.edu/42913913/ENCONTRO_DE_BOIS_DE_OLINDA_A_FESTA_DA_QUARTA_DE_CINZAS_%C3%89_NA_CASA_DA_DONA_D%C3%81_Ponto_de_converg%C3%AAncia_para_m%C3%BAltiplas_culturas_viajantes Acesso em 17 mar 2022.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação? São Paulo. Brasiliense, 1981. Disponível em:https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/1992579/mod_resource/content/1/O%20que%20e%20educa%C3%A7%C3%A3o.pdf Acesso em 17 mar 2022.

CAVALCANTI, Maria Laura Viveiros de Castro e. Tempo e narrativa nos folguedos de boi. In: CAVALCANTI, Maria Laura Viveiros de Castro e (org): As festas e os dias: ritos e sociabilidades festivas. Rio de Janeiro: Contracapa. 2009, 28p. Disponível em: http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/rpcsoc/article/view/810. Acesso em 28 ago 2013.

DURKHEIM, Émile. As regras do método sociológico. Tradução de Paulo Neves. São Paulo. Martins Fontes, 2007 (Coleção Tópicos). Disponível em: https://ayanrafael.files.wordpress.com/2011/08/durkheim-c3a9-as-regras-do-mc3a9todo-sociolc3b3gico.pdf . Acesso em: 07 jul. 2021

GOHN, Maria da Glória. A Educação Não-formal e a relação escola-comunidade. EccoS – Revista Científica, 6 (2). 2004. 39-66. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/380 Acesso em 22 março 2022.

________. Educação não-formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação. V.14 Nº 50 p. 27-38 jan-mar 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/s5xg9Zy7sWHxV5H54GYydfQ/?lang=pt Acesso em 22 março 2022.

________ Não-fronteiras: universos da educação não-formal. Coleção Rumos Educação Cultura e Arte, 2. São Paulo: Itaú Cultural, 2007. 96 p. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000221139 .Acesso em 22 março 2022.

________ Educação Não-Formal e o Papel do Educador (a) Social. Revista Meta: Avaliação, [S.l.], v. 1, n. 1, p. 28-43, junho 2009. ISSN 2175-2753. Disponível em: <https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/1>. Acesso em: 09 sep. 2022.

________ Educação Não Formal, Aprendizagens e Saberes em Processos Participativos. Investigar em Educação - II ª Série, Número 1, 2014. 35-51. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/mod/url/view.php?id=2346870. Acesso em 22 março 2022.

______ Educação Não-formal nas instituições sociais. Revista Pedagógica, Chapecó, v. 18, n. 39, p. 59-75, set./dez. 2016. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/mod/url/view.php?id=2346870. Acesso em 22 março 2022.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações - Comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2003. Disponível em: https://notamanuscrita.files.wordpress.com/2014/08/jesus-martin-barbero-dos-meios-as-mediac3a7c3b5es.pdf Acesso em 14 fev 2014.

MAUSS, Marcel. Ensaio sobre a dádiva. Forma e razão da troca nas sociedades arcaicas. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/1888?show=full

Acesso em 30 set 2015.

RESENDE, Cláudia Barcellos. Os limites da sociabilidade: “cariocas” e “nordestinos”

na feira de São Cristóvão. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/viewFile/2145/1284 . Acesso em

set 2013.

Published

2022-12-29

How to Cite

ATTIA, Lúcio Enrico Vieira. Modalidades de educação: um diálogo com Maria da Glória Gohn, a partir da perspectiva da educação informal. CAMINHOS DA EDUCAÇÃO diálogos culturas e diversidades, [S. l.], v. 4, n. 3, p. 01–21, 2022. DOI: 10.26694/caedu.v4i3.3016. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/cedsd/article/view/3016. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS