State system of participatory evaluation: Panorama of scientific production

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/rles.v26i52.2886

Keywords:

Institutional Evaluation, Participatory Assessment, Basic Education, State Participatory Assessment System

Abstract

This article aims to contribute to the preservation of the memory of a recent policy of institutional evaluation of basic education, in the state school system of Rio Grande do Sul, whose differential lies in the participatory aspect of politics. Abstracts of scientific productions from 2012 to 2017 were analyzed. The survey of the productions was carried out in the Catalogue of Theses and Dissertations of Capes; Digital Library of Theses and Dissertations of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (IBICT -BDTD); Capes/MEC Journal Portal (Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel / Ministry of Education); digital repositories of public universities in Rio Grande do
Sul and electronic means of events that occurred in the period. The productions were organized into two groups, including academic productions and publications in journals. The analyses were performed according to the previously defined thematic categories: object of study or focus of interest, methodology adopted, theoretical-conceptual sources most used and the implications of the results, gains and learning of the policy. Among the findings are the limitations in the implementation of the policy, such as: accumulation of activities of the subjects involved, time needed to perform the diagnosis, lack of assistance from the
coordinators to schools and centralization in the formulation of the policy. It was also possible
to identify advances in stimulating the participation of the school community in the implementation of the policy. The analyses revealed that the theme is fertile ground for further studies on the evolution of politics and knowledge about institutional evaluation in basic education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Goreti Farias Machado , Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Possui Mestrado e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). É professora do Departamento de Estudos Especializados da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Maria Beatriz Gomes da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Tem mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFGRS). É Professora aposentada do Departamento de Estudos Especializados da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BARRETTO, Elba Siqueira de Sá; NOVAES, Gláucia T. Franco. Avaliação institucional na educação básica: retrospectiva e questionamentos. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 27, n. 65, p. 314-345, maio/ago. 2016. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/article/view/3839. Acesso em: 02 fev. 2018.

BELLONI, Isaura. Avaliação institucional: um instrumento de democratização da educação. Linhas Críticas. Revista da Faculdade de Educação da UNB, Brasília, v. 5, n. 9, p. 31-58, 1999. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/2752

CHARTIER, Roger. A História Cultural ⎯ entre práticas e representações, Lisboa: DIFEL, 1990.

CHARTIER, Roger. História cultural ž Entre práticas e representações Rio de Janeiro: Bertrand, 1996

FERRAROTTO, Luana; NOGUEIRA, Cleber F.; TOMAZ, Sandra Cristina. Avaliação Institucional Participativa: fragilidades, potencialidades e desafios. In: ENCONTRO INTERNACIONAL PARTICIPAÇÃO, DEMOCRACIA E POLÍTICAS PÚBLICAS, 2., 2015, UNICAMP, Campinas. Anais [...] Campinas: UNICAMP, 2015. ISSN: 2527-0133. Disponível em: http://www.sinteseeventos.com.br/site/anaispdpp2015/st05.pdf. Acesso em: 03 fev. 2018.

FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 79, ago. 2002. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302002000300013. Acesso em: 02 mar. 2018.

FREITAS, Dirce Nei Teixeira de Avaliação e gestão democrática na regulação da educação básica brasileira: uma relação a avaliar. Educação & Sociedade [online]. 2007, v. 28, n. 99 [Acessado 2 março 2019], pp. 501-521. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000200011>. Epub 24 Set 2007.

LEITE, Denise. Reformas Universitárias. Avaliação Institucional Participativa. Petrópolis: Ed. Vozes, 2005. 141 p. ISBN 85.326.3120-7.

RIO GRANDE DO SUL. Decreto Nº 48.744, de 28 de dezembro de 2011. Institui o Sistema Estadual de Avaliação Participativa do Estado do Rio Grande do Sul – SEAP/RS, e dá outras providências. Diário Oficial do Estado, Porto Alegre, 29 dez. 2011.

RIO GRANDE DO SUL. Secretaria de Estado da Educação. Sistema Estadual de Avaliação Participativa. Caderno SEAP, n. 1, Orientações para a elaboração da avaliação institucional. Porto Alegre, 2014.

ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas ao tipo ‘estado da arte’ em educação. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n. 19, 2006. Disponível em: http://www2.pucpr.br/reol/pb/index.php/dialogo?dd1=237&dd99=view. Acesso em: 03 ago. 2017. ISSN 1518-3483.

TEIXEIRA, Célia Regina. A concepção de avaliação educacional veiculada na produção acadêmica do programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo (1975-2000). 2006. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.

Published

2022-12-27

How to Cite

Farias Machado , M. G. . ., & Gomes da Silva, M. B. . . (2022). State system of participatory evaluation: Panorama of scientific production . Languages, Education and Society, 26(52), 396-425. https://doi.org/10.26694/rles.v26i52.2886