NEM MESTRE, NEM APRENDIZ... DASEIN-APRENDIZ

PENSAR O CURRÍCULO ENQUANTO LUGARIDADE

Authors

  • Larissa Alves de Oliveira Universidade Estadual de Londrina - UEL
  • Felipe Costa Aguiar Universidade Estadual de Londrina - UEL
  • Jeani Delgado Paschoal Moura Universidade Estadual de Londrina - UEL

DOI:

https://doi.org/10.26694/cadpetfilo.v15i29.5656

Keywords:

Martin Heidegger, Phenomenology, Teaching, Curriculum, Experience

Abstract

The books, lectures, and conferences of Martin Heidegger have contributed to various areas of knowledge, including Education. Although Heidegger does not have a primary concern with educational issues, his philosophical considerations help to contemplate the educational experience. In this article, we aim to study the curriculum as "placehood" through the phenomenological understanding of Dasein-learner as a way of inhabiting the school. This effort seeks to integrate elements of Heideggerian phenomenology into the debate on curriculum from a phenomenological geography perspective.

References

AGUIAR, Felipe Costa; PACHECO JUNIOR, Nelson Cortes. Da nascente à foz: contribuições da fenomenologia heideggeriana à geografia fenomenológica. Phenomenology, Humanities and Sciences, v. 3, n. 2, p. 96-104, 2022.

AOKI, Ted. Teaching as indwelling between two curriculum worlds. Curriculum in a new key: The collected works of Ted T. Aoki, p. 159-165, 2005.

AOKI, Ted T. Curriculum implementation as instrumental action and as situational praxis. Curriculum in a new key: The collected works of Ted T. Aoki, p. 111-123, 2005.

BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. Apresentação do livro Um enfoque fenomenológico do currículo: educação como poíesis, de Joel Martins e Vitória Helena Cunha Espósito, 13-18. São Paulo: Cortez, 1992.

CRITELLI, Dulce Mara. Para recuperar a educação (uma aproximação à ontologia heideggeriana). In: CRITELLI, Dulce Mara; SPANOUDIS, Solon (Org.). Todos nós... ninguém: um enfoque fenomenológico do social. São Paulo: Moraes, p. 59-72, 1981a.

CRITELLI, Dulce Mara. Educação e dominação cultural: tentativa de reflexão ontológica. São Paulo: Cortez, 1981b.

CRITELLI, Dulce Mara. Fenomenologia e Educação. Revista Portuguesa de Filosofia, p. 666-674, 1982.

DARDEL, E. O homem e a terra: natureza da realidade geográfica. Trad. Werther Holzer. São Paulo: Perspectiva, 2011.

DAL GALLO, Priscila M.; MARANDOLA JR., Eduardo. O conceito fundamental de mundo na construção de uma ontologia da geografia. GEOUSP: espaço e tempo, v. 19, p. 551-563, 2015a.

DAL GALLO, Priscila M.; MARANDOLA Jr., Eduardo. O pensamento heideggeriano na obra de Eric Dardel: a construção de uma ontologia da geografia como ciência existencial. Revista da ANPEGE, v. 11, p. 173-200, 2015b.

DAL GALLO, Priscila M.; ARIAS, Diana Alexandra Bernal; MARANDOLA Jr., Eduardo. A ciência em uma perspectiva heideggeriana: caminhos do pensar geográfico fenomenológico. Em: 14 Seminário Nacional de História da Ciência e da Tecnologia – SNHCT (pp. 1-16). Belo Horizonte: UFMG, 2014.

ESPÓSITO, Vitória Helena Cunha. Prefácio do livro Um enfoque fenomenológico do currículo: educação como poíesis, de Joel Martins e Vitória Helena Cunha Espósito, 11-12. São Paulo: Cortez, 1992.

ESPÓSITO, Vitória Helena Cunha. A escola: um enfoque fenomenológico. São Paulo: Editora Escuta; 1993.

HEIDEGGER, Martin. Introdução a metafísica. Trad. de Emmanuel Carneiro Leão. 4a. ed. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro. 1999.

HEIDEGGER, Martin. Construir, habitar, pensar. In: HEIDEGGER, Martin. Ensaios e conferências. (Trad. Emmanuel Carneiro Leão, Gilvan Fogel, Marcia Sá Cavalcante Chuback) Petrópolis: Vozes, 2001. p.125-142.

HEIDEGGER, Martin. A caminho da linguagem. Trad. Márcia Sá Cavalcante Schuback. Petrópolis: Vozes, 2004.

HEIDEGGER, Martin. Ser e tempo. Trad. Fausto Castilho. Campinas: Editora da Unicamp; Petrópolis: Editora Vozes, 2012.

HOLZER, Werther. Sobre territórios e lugaridades. Cidades, v.10, n.17, p.18-29, 2013.

KAHLMEYER-MERTENS, Roberto Saraiva. Heidegger educador: acerca do aprender e do ensinar. APRENDER-Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação, n. 4, 2005.

KAHLMEYER-MERTENS, Roberto Saraiva. Heidegger & a educação. Autêntica, 2013.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação. Jan/Fev/Mar/Abr 2002 nº19.

LEFF, Enrique. Saber Ambiental: Sustentabilidade, Racionalidade, Complexidade, Poder. 10. ed. Trad. de Lúcia Mathilde Endlich Orth. Petrópolis: Vozes, 2013.

MARTINS, Joel; ESPÓSITO, Vitória Helena Cunha. Um enfoque fenomenológico do currículo: educação como poíesis. São Paulo: Cortez, 1992.

MARANDOLA JR, Eduardo. O lugar enquanto circunstancialidade. In: MARANDOLA JR., Eduardo; HOLZER, Werther; OLIVEIRA, Lívia (Org.). Qual o espaço do lugar: Geografia, Epistemologia, Fenomenologia. São Paulo: Perspectiva, 2012a, p. 227-248.

MARANDOLA JR., Eduardo. Heidegger e o pensamento fenomenológico em Geografia: sobre os modos geográficos de existência. Geografia (Rio Claro), v. 37, p. 81-94, 2012b.

MARANDOLA JR., Eduardo. Fenomenologia e pós-fenomenologia: alternâncias e projeções do fazer geográfico humanista na geografia contemporânea. Geograficidade, v. 3, n. 2, 49-64, 2013.

MARANDOLA JR, Eduardo. Na fissura do presente. Geograficidade, v. 10, n. Especial, p. 48-72, 2020a.

MARANDOLA JR., Eduardo. Lugar e lugaridade. Mercator (Fortaleza), v. 19, p. 1-12, 2020b.

MARANDOLA JR., Eduardo. Fenomenologia como abertura para a interdisciplinaridade. Revista NUFEN, v. 12, p. 1-25, 2020c.

MARANDOLA JR, Eduardo. Fenomenologia do ser-situado: crônicas de um verão tropicalurbano. São Paulo: Editora Unesp, 2021.

MARTINS, Joel. A ontologia de Heidegger. In: MARTINS, Joel; BICUDO, Maria Aparecida Viggiani (Org.). Estudos sobre existencialismo, fenomenologia e educação. São Paulo: Editora Moraes, 1983, p. 33-44.

MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa; SILVA, Tomaz Tadeu da. Sociologia e teoria crítica do currículo: uma introdução. In: MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa; SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Currículo, cultura e sociedade. São Paulo: Cortez, 2002, p. 7-38.

NASCIMENTO, Crisóstomo Lima. Cuidado e Educação: uma abordagem fenomenológico-hermenêutica a partir de Martin Heidegger. 2010. Tese ( Doutorado em Educação), Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

NASCIMENTO, Crisóstomo Lima. O cuidado na educação numa perspectiva fenomenológica. Dialogia, p. 85-101, 2013.

NASCIMENTO, Crisóstomo Lima. Fenomenologia e educação: reflexões hermenêuticas sobre o cuidado nas práticas educacionais. Revista de Psicologia da UFC, v. 10, p. 54-65, 2019a.

NASCIMENTO, Crisóstomo Lima. Cuidado e educação: uma abordagem fenomenológico-hermenêutica.. Rio de Janeiro: Via Veritas, vol. 1, 2019b.

OLIVEIRA, Larissa Alves de. Deixar Aprender: O ensino de geografia como educação geográfica existencial. 2017. 71 folhas. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2017.

OLIVEIRA, Larissa Alves de. Escola como ponta de lança: experiências geográficas e modos-de-ser Dasein-aprendiz.Tese (Doutorado em Geografia). Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2022.

OLIVEIRA, Larissa Alves de. MOURA, Jeani Delgado Paschoal. Ser-no-mundo no ensinar e aprender geografia: possibilidades para uma educação geográfica humanista e existencial. Geograficidade, 11 (2), 24-36, 2022.

OLIVEIRA, Larissa Alves de. MOURA, Jeani Delgado Paschoal.; MARANDOLA JR., Eduardo. Experiência hermenêutica e modos-de-ser na escola. In: BATISTA, Gustavo Silvano; MARANDOLA JR. Eduardo; NASCIMENTO, Claudio Reichert do.; PIMENTA, Alessandro Rodrigues (Org.). Educar-se como práxis: contribuições hermenêuticas para a educação. Teresina: EDUFPI, 2023, v. , p. 147-168.

SEAMON, David. Lugarização vivida e a localidade do ser: um retorno à geografia humanística? Revista Nufen: Phenomenology and Interdisciplinarity. Belém, 9(2), 147- 168, mai. - ago., 2017.

TUAN, Yi-Fu. Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. Trad. Lívia de Oliveira. São Paulo: DIFEL, 1983.

Published

2024-07-20

How to Cite

Alves de Oliveira, L., Costa Aguiar, F., & Delgado Paschoal Moura, J. (2024). NEM MESTRE, NEM APRENDIZ. DASEIN-APRENDIZ: PENSAR O CURRÍCULO ENQUANTO LUGARIDADE. Cadernos Do PET Filosofia, 15(29), 120–138. https://doi.org/10.26694/cadpetfilo.v15i29.5656

Issue

Section

DOSSIÊ REVERBERAÇÕES HEIDEGGERIANAS: (DES)CAMINHOS DO SENTIDO DE SER

Most read articles by the same author(s)