The aesthetic dimension in the António Quadros’ thought

Authors

  • José Carlos Francisco Pereira Faculdade de Belas Artes da Universidade de Lisboa

DOI:

https://doi.org/10.26694/pensando.vol15i35.5364

Keywords:

António Quadros, Existential Thought, Simbolic aesthetics

Abstract

For António Quadros, existence is the first category of being, as opposed to essence, with feeling constituting a gnoseological path that precedes reason; if sensation and reason are articulated in the same process of perception and apperception, reason is still obliged to admit other modes of access and metaphysical revelation of being, whether the symbol, the myth or the dream, which simultaneously signals the speculative in a path different from existential thinking of an ontological or phenomenological nature. There is no “man” but human beings in a concrete situation, a fact that makes any abstract dimension of the human impossible, as well as its subtraction from a cosmic order whose hierarchy comprises the human, the natural and the divine, constituting the nature is the mediator between the other two poles. This mediation occurs through the symbol, the greatest power of aesthetic communicability that every work of art presupposes.

Author Biography

José Carlos Francisco Pereira, Faculdade de Belas Artes da Universidade de Lisboa

Concluiu o(a) Doutoramento em Ciências da Arte em 2009 pelo(a) Universidade de Lisboa Faculdade de Belas-Artes, Mestrado em Teorias da Arte em 2000 pelo(a) Universidade de Lisboa Faculdade de Belas-Artes, Licenciatura em Filosofia em 2013 pelo(a) Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Ciências Humanas e Licenciatura em Comunicação Social e Cultural em 1997 pelo(a) Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Ciências Humanas. É Professor Auxiliar no(a) Universidade de Lisboa Faculdade de Belas-Artes, Actividade editorial - Co-director de revista ArteTeoria (Revista do CIEBA Centro

References

QUADROS, António. O Espírito da Cultura Portuguesa. Lisboa: Sociedade de Expansão Cultural, 1967.

QUADROS, António. Portugal, Razão e Mistério. vol. II, Lisboa: Guimarães Editores,1987.

QUADROS, António. O Movimento do Homem: Drama, Movimento, Evolução. Lisboa: Sociedade de Expansão Cultural, 1963.

QUADROS, António. Ficção e Espírito: memórias críticas. Lisboa: Sociedade de Expansão Cultural, 1971.

QUADROS, António. Introdução a uma Estética Existencial. Lisboa: Portugália Editora, 1954.

QUADROS, António. Memória das Origens, Saudades do Futuro: Valores, mitos, arquétipos, ideias. Lisboa: Publicações Europa-América, 1992.

Quadros, António. “O Enigma de Lisboa: Ensaio de Psicologia e Psicografia de uma Cidade”. Separata da Revista Rumo, Lisboa: nº 11, 1958.

QUADROS, António (Estudo Crítico). Carlos Botelho. Lisboa: Empresa nacional de Publicidade, 1966.

QUADROS,António. “O Português e o Barroco”. Separata da Revista de Letras da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Assis. Assis: vol. 8-9, 1966.

BRAZ TEIXEIRA, António. “A Estética Existencial de António Quadros”, in Pimentel, Cândido e Sofia Carvalho (coord.), António Quadros. Obra, pensamento, contextos. Lisboa: UCP Editora, 2016.

Published

2024-10-23

How to Cite

FRANCISCO PEREIRA, José Carlos. The aesthetic dimension in the António Quadros’ thought. PENSANDO - REVISTA DE FILOSOFIA, [S. l.], v. 15, n. 35, p. 20–26, 2024. DOI: 10.26694/pensando.vol15i35.5364. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/pensando/article/view/5364. Acesso em: 21 nov. 2024.