PROFILE OF GRADUATES FROM THE CAFS/UFPI PEDAGOGY COURSE - 2009/2019
DOI:
https://doi.org/10.26694/caedu.v6i1.5377Keywords:
CAFS, Pedagogy Course, Graduates, ProfileAbstract
This text is the result of the Course Completion Work - TCC within the scope of the Degree Course in Pedagogy - CAFS-UFPI, which aimed to analyze the socioeconomic, professional and training profile of CL graduates in Pedagogy at CAFS/UFPI, among 2009 and 2019. This is an exploratory research, with a quantitative-qualitative approach using the content analysis technique. Basic references: CORRÊA (2022), MARIANO (2006), PDI/UFPI (2020/2024), BARDIN (2016), SELLTIZ (1967), among others. Data collection was carried out through a questionnaire with open and closed questions sent to 378 graduates who took the course from 2013.1 to 2019.4. Of these graduates, 60 returned the completed questionnaires. The results/conclusions are: the majority are female, single without children and aged between 18 and 35; 54 graduates earn in the range of 1 to 5 minimum wages and the majority have a rural social origin; Most did not work when they started the course, today 54 are working; the majority continued/continues studying postgraduate studies, latu and stricto sensu; the majority are satisfied with the course to which they attribute concepts of excellent and good; suggestions: strengthen theory-practice in teaching, continued training, expansion of teaching events, research, extension, among others.
References
ANDRÉ, Marli. Inserção profissional de egressos de programas de iniciação à docência. Reunião Nacional da ANPED. São Luiz, 2017.
ANDRIOLA, Wagner Bandeira. Avaliação diagnóstica dos egressos de 2003 e 2004 dos cursos de graduação da UFC. Revista da Rede de Avaliação Institucional da Educação Superior, Campinas, vol. 11, nº 4, novembro de 2006, Disponível em: https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/952. Acesso em:
ARAÚJO, Regina Magna Bonifácio; NUNES, Célia Maria Fernandes; LUCINDO, Nilzilene Imaculada. Um estudo com egressos do curso de pedagogia: avaliando a formação inicial. Rev @mbienteeducação. São Paulo: Universidade Cidade de São Paulo, v. 11, n. 2, p. 240-258 maio/ago. 2018. 2 https://doi.org/10.26843/ae19828632v11n22018p241a59
BATISTA, Paulo Ricardo de Sousa; JUNIOR, Weliton Campelo Rodrigues; VIEIRA, Ariadenes Beatriz. Trabalhadores-estudantes do Curso de Pedagogia do Campus Amílcar Ferreira Sobral – CAFS/UFPI: uma breve análise de suas condições de trabalho e estudo. IV Semana de Educação do Curso de Pedagogia CAFS/UFPI. Floriano, 2020.
BARDIN, Laurence. Análise do conteúdo. Tradução: Luiz Antônio Reto, Augusto Pinheiro. Edições 70. São Paulo, 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. CONAES. Avaliação externa de instituições de educação superior: Diretrizes e instrumento. Brasília, novembro, 2005.
CARVALHO, Geraldo do Nascimento. Programas de expansão e reestruturação das universidades federais: uma análise da UFPI no período de 2003 a 2016. 2019. 284 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019.
CHRISTOV, Luiza Helena da silva. Coordenador pedagógico e a educação continuada. São Paulo: Loyola, 2003.
CORRÊA, Carla Patrícia Quintanilha. Egressos de um curso de Pedagogia: trajetórias formativas e profissionais. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v.30, n.114, p. 161-181, jan./mar. 2022. https://doi.org/10.1590/S0104-40362021002902335
DEMARTINI, Zeila de Brito Fabri; ANTUNES, Fátima Ferreira. Magistério primário: profissão feminina, carreira masculina. Cadernos de Pesquisa, n. 86, São Paulo, 1993. p. 5-14. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/934 Acesso em:
FRANCO, Maria Amélia do Rosario Santoro. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Rev. Bras. Estud. Pedagog., Brasília, v. 97, n. 247, Dec. 2016. p. 534-551. https://doi.org/10.1590/S2176-6681/288236353
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GONÇALVES, Glaucia Signorelli de Queiroz. Inserção profissional de egressos do PIBID: desafios e aprendizagens no início da docência. 2016. 243 f. Tese (Doutorado em Educação: Psicologia da Educação) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.
LINS, Livia Maria Montenegro. A importância da disciplina de Libras para a formação do pedagogo. João Pessoa: UFPB, 2017.
MARTINS, Gilberto de Andrade; LOUSADA, Ana Cristina Zenha. Egressos como fonte de informação à gestão dos cursos de ciências contábeis. Rev. Contabilidade & Finanças – USP, São Paulo, n. 37, 2004. PAG 73 – 84. https://doi.org/10.1590/S1519-70772005000100006
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Projeto Político-Pedagógico Curricular do Curso de Pedagogia do Campus Amilcar Ferreira Sobral - UFPI. PPC. Floriano, 2011. Disponível em: https://www.ufpi.br/arquivos_download/arquivos/Floriano/Pedagogia_Floriano/PPC_PEDAGOGIA_-_201120190111103034.pdf Acesso em:
NETO, João Hallak; NAMIR, Katia; KOZOVITS, Luciene. Setor e emprego informal no Brasil: análise dos resultados da nova série do sistema de contas nacionais–2000/07. Economia e Sociedade, v. 21, n. 1, São Paulo, 2012. PAG. 93-113. https://doi.org/10.1590/S0104-06182012000100004
PAPPI, Silmara de Oliveira Gomes. Professores Iniciantes: As Pesquisas e suas bases teórico metodológicas. Linhas Críticas, vol. 15, n. 29, Campinas, 2009, p. 251-269. https://doi.org/10.26512/lc.v15i29.3545
PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido. (Org). Saberes pedagógicos e atividade docente. Cortez Editora, São Paulo, 1999, p. 15-34.
REILY, Lucia. Escola Inclusiva: linguagem e mediação. 3 ed: Papirus Editora, São Paulo, 2008.
SELLTIZ, Claire. Métodos de pesquisa nas relações sociais. São Paulo: Herder, EDUSP, 1967.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA. Pró-Reitoria de Planejamento. Diretoria de Avaliação e Acompanhamento Institucional. Acompanhamento do egresso. Londrina, 2006.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PIAUÍ. Plano de Desenvolvimento Institucional. PDI 2020-2024. Teresina, 2020. Disponível em: https://pdi.ufrj.br/wp-content/uploads/2021/08/PDI_v4rev.pdf Acesso em:
UOL. SISU na UFPI. Disponível em: https://vestibular.brasilescola.uol.com.br/enem/sisu-na-ufpi.htm Acesso em: