Extensão universitária: satisfação dos participantes da feira da boa vontade da faculdade de medicina da universidade mandume ya ndemufayo
Keywords:
Keywords: Community Intervention, Extension Project, Satisfaction.Abstract
The extension service is the gateway for the university to take the scientific knowledge it produces to the community in order to improve the quality of life of the community and is also a practical learning environment for students. The Faculty of Medicine of the Mandume Ya Ndemufayo University (FMUMN) regularly promotes the Goodwill Fair, to extend a series of free consultations to society and to provide its students with an environment for professional and civic training. The present study aims to understand the satisfaction of participants with the services provided during the fair in Cathedral Square, Lubango City, Huila Province. The methodology that guided the study is of a quantitative and qualitative nature, the data were collected through a questionnaire with 60 participants. The results indicate that for each of the questions presented to the participants, the level of satisfaction ranges between satisfied and very satisfied, in which the highest record was with the clarity and humanization of medical care, with 20% satisfaction and 80% very satisfied. It is concluded that, in addition to meeting the health needs of the population, the fair provided a valuable opportunity for the development of medical students' skills.
References
Alcoforado, L. F., Santos, J. P. M. dos, Levy, A., Longo, O. C., & Linares, J. L. (2024). Aplicações em R: Encurtando distâncias nas ciências. https://repositorio.usp.br/item/003181238
Bandeira, M., & Silva, M. A. D. (2012). Escala de Satisfação dos Pacientes com os Serviços de Saúde Mental (SATIS-BR): Estudo de validação. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, 61(3), 124–132. https://doi.org/10.1590/S0047-20852012000300002
Bastos, G. A. N., & Fasolo, L. R. (2013). Fatores que influenciam a satisfação do paciente ambulatorial em uma população de baixa renda: Um estudo de base populacional. Revista Brasileira de Epidemiologia, 16, 114–124. https://doi.org/10.1590/S1415-790X2013000100011
Brás, C., & Divovo, M. (2019). Ensino Superior em Angola. Realidades e desafios para o quinquénio 2017-2022 (pp. 91–106).
Cabanzo, C., Cala, F., & Fonseca, I. (2024). University Extension and Social Responsibility: Synergies and Discourses Around University Educational Policies. Revista de Gestão Social e Ambiental, 18(1), e07147. https://doi.org/10.24857/rgsa.v18n1-197
Canon, C. A. S., & Pelegrinelli, G. (2019). Extensão universitária: O impacto de um projeto de extensão na formação profissional dos discentes na educação superior. Revista UFG, 19. https://doi.org/10.5216/revufg.v19.59799
Cristofoletti, E. C., & Serafim, M. P. (2020). Dimensões Metodológicas e Analíticas da Extensão Universitária. Educação & Realidade, 45, e90670. https://doi.org/10.1590/2175-623690670
Emmel, R., & Krul, A. (2017). A docência no ensino superior: Reflexões e perspectivas. Revista Brasileira de Ensino Superior, 3, 42. https://doi.org/10.18256/2447-3944/rebes.v7n1p42-55
Esperidião, M., & Vieira-da-Silva, L. M. (2018). A satisfação do usuário na avaliação de serviços de saúde: Ensaio sobre a imposição de problemática. Saúde em Debate, 42, 331–340. https://doi.org/10.1590/0103-11042018s223
Fernandes, M. C., Silva, L. M. S. da, Machado, A. L. G., & Moreira, T. M. M. (2012). Universidade e a extensão universitária: A visão dos moradores das comunidades circunvizinhas. Educação em Revista, 28, 169–194. https://doi.org/10.1590/S0102-46982012000400007
Gusmao, C. (2020). University Extension Activities in Higher Education: Open Pathways for Lifelong Learning. Journal of Information Systems Engineering and Management, 5, em0115. https://doi.org/10.29333/jisem/8292
INAAREES. (2022). Guião de auto-avaliação de instituições de ensino superior, cursos e/ou programas (1.a ed.). Damer Gráficas, S.A.
Kotler, P., & Keller, K. (2006). Marketing Management. Upper Saddle River, New Yersey.
Lauro B. Tacbas, Mariana P. De Vera, & Necy Cesaria V. Romo. (2010). The Effectiveness of the Extension Programs of the University of Northern Philippines School Year 2005–2008. UNP Research Journal, 19(1), 1–1.
Machado, J. (2023). Metodologias de pesquisa: Um diálogo quantitativo, qualitativo e quali-quantitativo. Devir Educação, 7. https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.697
Meireles, F. F. de, & Afonso, H. C. A. da G. (2024). A EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA OBRIGATÓRIA VOLTADA PARA A EDUCAÇÃO BÁSICA COMO RECURSO PARA ATINGIR METAS DO PLANO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. SciELO Preprints. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.8093
Melo, J. M., Macedo, S., & Filho, J. (2016). SATISFAÇÃO E LEALDADE DOS CLIENTES DE CLÍNICAS MÉDICAS POPULARES. RAHIS, 13. https://doi.org/10.21450/rahis.v13i2.3371
Oliveira, B., Collet, N., & Viera, C. (2006). A humanização na assistência à saúde. Revista Latino-americana De Enfermagem - REV LATINO-AM ENFERMAGEM, 14. https://doi.org/10.1590/S0104-11692006000200019
Perriman, N., Davis, D. L., & Muggleton, S. (2022). Developing an instrument to measure satisfaction with continuity of midwifery care drawing on the Delphi technique. Women and Birth, 35(1), e84–e90. https://doi.org/10.1016/j.wombi.2021.01.008
Queza, A. J. (2020). Evolução histórica do Sistema Nacional de Saúde Angolano. Revista Angolana de Ciências da Saúde / Angolan Journal Of Health Sciences, 1(1), Artigo 1. https://doi.org/10.54283/RACSaude.2789-2832.v1n1_2020.p6-11
Ribeiro, M. R. F., Pontes, V. M. de A., & Silva, E. A. (2017). A Contribuição Da Extensão Universitária Na Formação Acadêmica: Desafios E Perspectivas. https://www.redalyc.org/journal/5141/514154370005/html/
Sampaio, F. V. (2023). Satisfação do consumidor em lojas de free shop: Aplicando o Método do Incidente Crítico e o Modelo de Fishbein. Editora Dialética.
Santana, R. R., Santana, C. C. de A. P., Costa Neto, S. B. da, & Oliveira, Ê. C. de. (2021). Extensão Universitária como Prática Educativa na Promoção da Saúde. Educação & Realidade, 46, e98702. https://doi.org/10.1590/2175-623698702
Santos, M. P. dos. (2012). EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA: ESPAÇO DE APRENDIZAGEM PROFISSIONAL E SUAS RELAÇÕES COM O ENSINO E A PESQUISA NA EDUCAÇÃO SUPERIOR. Revista Conexão UEPG, 8(2), Artigo 2.
Schimith, M. D., Simon, B. S., Brêtas, A. C. P., & Budó, M. de L. D. (2011). Relações entre profissionais de saúde e usuários durante as práticas em saúde. Trab. educ. saúde, 479–503.
Silva, W. P. da. (2020). EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA: Um conceito em Construção. Revista Extensão & Sociedade, 11(2), Artigo 2. https://doi.org/10.21680/2178-6054.2020v11n2ID22491
Silva, M., & Mendoza, C. (2020). A importância do ensino, pesquisa e extensão na formação do aluno do Ensino Superior. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, 119–133. https://doi.org/10.32749/nucleodoconhecimento.com.br/educacao/pesquisa-e-extensao
Urdan, A. T. (2001). A qualidade de serviços médicos na perspectiva do cliente. Revista de Administração de Empresas, 41(4), 44–55. https://doi.org/10.1590/S0034-75902001000400006


