SAÚDE MENTAL ESCOLAR COMO POLÍTICA PÚBLICA: AVANÇOS E DESAFIOS DA POLÍTICA NACIONAL DE ATENÇÃO PSICOSSOCIAL A COMUNIDADES ESCOLARES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26694/caedu.v7i2.6863

Keywords:

School mental health, psychosocial care, mental health, public policy

Abstract

This essay analyzes the National Policy for Psychosocial Care to School Communities (PNAPCE, in Portuguese), established by Law No. 14,819/2024, as a recent milestone in public policies aimed at mental health in the Brazilian educational context. Starting from the criticism of the trajectory of the School Health Program (PSE, in Portuguese), the conceptual and political leap from "school health" to "school mental health" is discussed. It is evident that the PSE, despite its normative advances, was marked by specific actions, hegemony of the health sector, low effectiveness of intersectoriality and practices centered on biomedical logic. The PNAPCE proposes to overcome such limits, by including territorialized psychosocial actions, qualified listening, support for education professionals and intersectoral articulation. However, its implementation brings disputes and risks of reproducing old practices. The text argues that school mental health should not be understood as a technical field of individual intervention, but as a relational, collective, democratic and socio-referenced dimension of school life. Finally, the ethical and political commitment of psychology is claimed with the consolidation of emancipatory and instituting practices of care in the daily life of educational communities.

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Author Biography

Luiz Paulo Ribeiro, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Professor Adjunto no Departamento de Ciências Aplicadas à Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (DECAE - FaE - UFMG). Fez sua primeira residência pós doutoral estudando as correlações entre identidade e representações sociais. E está desenvolvendo na UFRN sua segunda residência pós-doutoral, investigando sobre as Práticas de Saúde Mental em Comunidades Educativas Rurais do Rio Grande do Norte/Brasil (2025-2026). Possui doutorado em Educação: Conhecimento e Inclusão Social (FaE-UFMG), mestrado em Promoção da Saúde e Prevenção da Violência pela Faculdade de Medicina da Universidade Federal de Minas Gerais (FM-UFMG) e é graduado em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas). Atualmente é docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social (Faculdade de Educação - UFMG) e do Programa de Pós-Graduação em Promoção de Saúde e Prevenção da Violência (Faculdade de Medicina - UFMG).

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Published

2025-08-28

How to Cite

RIBEIRO, Luiz Paulo. SAÚDE MENTAL ESCOLAR COMO POLÍTICA PÚBLICA: AVANÇOS E DESAFIOS DA POLÍTICA NACIONAL DE ATENÇÃO PSICOSSOCIAL A COMUNIDADES ESCOLARES. Caminhos da Educação: diálogos culturas e diversidades, [S. l.], v. 7, n. 2, p. e01–14, 2025. DOI: 10.26694/caedu.v7i2.6863. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/cedsd/article/view/6863. Acesso em: 6 dec. 2025.

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ARTIGOS