FOUCAULT E A EDUCAÇÃO

AS CONTRIBUIÇÕES DA ESTÉTICA DA EXISTÊNCIA PARA A EDUCAÇÃO

Authors

  • Maria Jordana de Brito Gomes Universidade Federal do Piauí - UFPI

DOI:

https://doi.org/10.26694/cadpetfilo.v14i28.5042

Keywords:

Estética da Existência. Cuidado de si. Subjetivação. Educação.

Abstract

This article aims to present the contributions of Foucault's aesthetics of existence to the field of education. Initially, the three domains of his theoretical production will be presented, in general terms: Archeology of Knowledge, Genealogy of Power and Aesthetics of Existence. Subsequently, the third phase of his work will be exposed in more depth, highlighting ideas about the concept of Self-Care and its relationship with the school environment and teacher training. The aesthetics of existence is characterized as Foucault's third domain and concerns the idea of ​​life as a work of art, where through self-practices, self-care, self-government, parrhesia and examination of conscience the subject becomes capable to stylize your existence, shaping your life and being your own artisan. The theoretical approaches that underlie the research, in addition to Michel Foucault, are: Veiga-Neto (2016), Brandão (2011), Barcelos, Rabelo and Rodrigues (2009), among other authors. These correlate the work of Philosopher Michel Foucault with Education. From the relationship established between the Aesthetics of Existence and Education, it was realized that the school has been, since its foundation until today, a space that prioritizes discipline and standardization. Therefore, it is necessary to introduce into this space knowledge that enables a new way of training subjects so that they are aware and enjoy their freedom, which is often taken away from them.

References

CANDIOTTO, Cesar. Subjetividade e verdade no último Foucault. Trans/Form/Ação, (São Paulo), v.31(1), 2008, p.87-103. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/trans/a/dP6ptnMKsWtsqLVmC8c4gCh/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 18 nov. 2023.

BARCELOS, Adriana Pionttkovsky; RABELO, Denise Lima; RODRIGUES, Larissa

Ferreira. Por uma educação que pense a ética e a estética da existência. Pró-Discente. Vitória, v.1, n.1, p.9-18, jan/jul, 2009. Disponível em: <https://periodicos.ufes.br/prodiscente/article/view/5710/4158> . Acesso em: 18 nov. 2023.

BRANDÃO, Ramon Taniguchi Piretti. Da estética da existência ao intolerável: por uma ontologia do sujeito. 2016. 145 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais). Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016. Disponível em: <https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/46178>. Acesso em: 18 nov. 2023.

FREITAS, Alexandre Simão de. Foucault e a educação: um caso de amor (não) correspondido? In: Biopolítica, arte de viver e educação. São Paulo: oficina universitária, 2012. p. 51-76.

FOUCAULT, Michel. A Hermenêutica do sujeito: curso dado no Collège de France (1981-1982). Tradução de Márcio Alves da Fonseca e Salma Tannus Muchail. 3ª ed. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2010.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Trad. Raquel Ramalhete. Petrópoles: Vozes, 2014.

FURTADO, Rafael Nogueira. Por um governo de si mesmo: Michel Foucault e a estética da

existência. Paralaxe. São Paulo. v.1, n.1, p. 51-57, 2013.

LAROSSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Rev. Bras. Educ.[online]. n. 19, jan/fev/mar/abr, Rio de Janeiro: ANPED, 2002. Disponível em: < scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf>. Acesso em 18 nov. 2023.

MOTA, Fernanda Antônia Barbosa de. O processo formativo do sujeito: governamentalidade e modos de subjetivação como processo de singularização a partir do cuidado de si. Reflexão E Ação, 26(2), 27-42. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/11365 . Acesso em: 18 nov. 2023.

MUCHAIL, Salma Tannus. Foucault, o mestre do cuidado. Edições Loyola: São Paulo, 2011.

REVEL, Judith. Michel Foucault: conceitos essenciais / Judith Revel ; tradução Maria do Rosário Gregolin, Nilton Milanez, Carlo Piovesani. - São Carlos : Claraluz, 2005.

VEIGA-NETO, Alfredo. Foucault e a Educação. 3 ed. Belo Horizonte: Autentica editora, 2016

Published

2024-02-27

How to Cite

de Brito Gomes, M. J. (2024). FOUCAULT E A EDUCAÇÃO: AS CONTRIBUIÇÕES DA ESTÉTICA DA EXISTÊNCIA PARA A EDUCAÇÃO. Cadernos Do PET Filosofia, 14(28), 37–52. https://doi.org/10.26694/cadpetfilo.v14i28.5042