The Black Woman in Brazil: Aesthetics as Against Racism and Sexism from the Conception of Lélia Gonzalez ESTÉTICA COMO AGRAVADORA DO RACISMO E SEXISMO A PARTIR DA CONCEPÇÃO DE LÉLIA GONZALEZ

Main Article Content

Francisco Anderson de Castro
Palloma Valéria Macedo de Miranda
Fábio Abreu dos Passos

Abstract

This study aims to discourse succinctly and critically on the main challenges faced by black people, specially women, in Brazilian society. Also, this study aims to analyze, from the conception of feminism, the issues that envolves racism, sexism, racial democracy, aesthetics of racism, and how all of this are used as excuses to justify the epistemicide of black female intellectuality, in which these challenges are inherited from oppression of colonialism imposed on the Brazilian territory. In the perspective, we will also dissected about several categories oppressions, and how they relate to the Brazilian cultural political scenario and how do these oppressions specific to the bodies off black women, who suffer a constant process of epistemicide and extreme sexualization. Finally this work kas a theoretical support in the studies of Lélia Gonzales, who perceives in the criation of a female black beauty space, where their voices can be heard and their philosophy can be praised.In addition, the text also contains a complementary theoretical support in Bell Hooks, Djamila Ribeiro and Sueli Carneiro.

Article Details

How to Cite
de Castro, F. A. ., Macedo de Miranda, P. V., & Abreu dos Passos , F. (2023). The Black Woman in Brazil: Aesthetics as Against Racism and Sexism from the Conception of Lélia Gonzalez: ESTÉTICA COMO AGRAVADORA DO RACISMO E SEXISMO A PARTIR DA CONCEPÇÃO DE LÉLIA GONZALEZ. Cadernos Do PET Filosofia, 14(27), 198-220. https://doi.org/10.26694/cadpetfilo.v14i27.4692
Section
DOSSIË “Fissuras, encontros e rupturas: uma ontologia pulsante do gênero”

References

BARCELLA, Laura; LOPES, Fernanda. Lute como uma garota: 60 feministas que mudaram o mundo. São Paulo: Ed. Cultrix, 2018.

CARNEIRO, Aparecida Sueli. A construção do outro como não-ser como fundamentodo ser. São Paulo: Ed. Universidade de São Paulo, 2005.

GOMES, Laurentino.Escravidão: do primeiro leilão de cativos em Portugal à morte de zumbi dos palmares. Rio de Janeiro: Globo Livros, 2019.

GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo latino americano. Editora ZAHAR, 2020.

HOOKS, Bell. Negras Intelectuais. Tradução de Marcos Santarrita, 1995.

HOOKS, Bell. O feminismo é para todo mundo: políticas arrebatadoras. Rio de Janeiro: Ed. Rosa dos Tempos, 2018.

HOOLKS, Bell. Erguer a voz: pensar como feminista, pensar como negra. São Paulo: Editora Elefante, 2019.

MARX, Karl. O capital: crítica da economia política. São Paulo: Boitempo, 2013.

RIBEIRO, Djamila. Lugar de fala. São Paulo: Ed. Polén, 2019.

SCHILLER, Friedrich. A Educação Estética do Homem. São Paulo: Iluminuras, 1995.

TAMOSAUSKAS, Thiago. Filosofia Africana: Pensadores africanos de todos os tempos. Ed. UNKNOWN, 2020.

TELES, Maria Amélia de Almeida. Breve História do feminismo no Brasil. Ed. Brasiliense, São Paulo- SP. 1999.

Most read articles by the same author(s)